Het is enkel in de nieuwe versie van Loket.nl mogelijk om de loonaangifte middels iDEAL te betalen! Klik hier om in te loggen in deze nieuwe versie van Loket.nl.
Mocht je gebruik maken van Loket Classic en ben je toch benieuwd hoe deze nieuwe functionaliteit werkt? In Loket Classic kun je rechtsboven in klikken op 'Ga naar de nieuwe versie van Loket.nl'.
Je wordt hierdoor direct automatisch doorverwezen naar deze nieuwe versie zonder opnieuw te hoeven inloggen.
Het betalen van de loonaangifte middels iDEAL kan op 2 plaatsen, namelijk via de Overzicht pagina op werkgeverniveau en via Salarisverwerking – Loonaangifte.
Zodra de werkgever op de betaalbutton klikt, wordt er een beveiligde verbinding met de Belastingdienst gemaakt. De pop up blokkeringen moeten niet aan staan anders opent het betaalscherm van iDEAL niet. De betaling wordt daardoor uiteindelijk afgebroken en blijft op in behandeling staan. Let ook op dat de gebruiker het recht 'Betaalbestanden downloaden' aan heeft staan.
Krijg je de foutmelding: '2686 Een bestaande betaling wordt momenteel verwerkt'?
Dan heeft dit vaak te maken met de pop-upblokkering. Er moet namelijk een nieuw scherm kunnen openen en een pop-upblokkering kan dit tegenhouden en dan ontstaat vaak deze foutmelding.
De status die de iDeal betaling geeft is de status hoe wij hem terugkrijgen van de Belastingdienst. Deze status kunnen wij niet wijzigen.
Wij mogen de status van een betaling slechts enkele keren bij de Belastingdienst opvragen en tussen die aanvragen moet een door de Belastingdienst vastgestelde tijd zitten.
Die tijd is (gerekend vanaf de start van de betaling) 14 minuten, 30 minuten, 1 dag, 3 dagen en 7 dagen. Waarschijnlijk is het mislukken nog niet bekend bij de Belastingdienst. Uiterlijk na 7 dagen moet de knop terug zijn.
Aan de linkerkant worden de kenmerken van de loonaangifte getoond zoals bedrag, omschrijving van de loonaangifte en het betalingskenmerk. Aan de rechterkant kan de werkgever vervolgens aangeven via welke bank er betaald moet gaan worden.
Wanneer het betaalscherm is doorlopen, kom je uit op de afrondingspagina.
Hier wordt aangegeven of de betaling is gelukt en is het voor de werkgever mogelijk om een bewijsdocument van de betaling te downloaden in PDF formaat.
De status van de iDEAL betaling wordt hierna direct bijgewerkt in Loket.nl. Zo kan een werkgever eenvoudig terugkijken of de betaling reeds is uitgevoerd.
Het kan voorkomen dat de knop Betalen met iDEAL niet aangeklikt kan worden. Dit kan dan te maken hebben met één (of meerdere) van de volgende zaken:
- Met iDEAL kun je bedragen tot €50.000 voldoen. Mocht het te betalen bedrag hoger zijn dan dit bedrag, dan is het niet mogelijk om deze middels iDEAL te voldoen. Maak in dat geval gebruik van het SEPA betaalbestand.
- De loonaangifte is reeds middels iDEAL voldaan.
- Het betalen van de loonaangifte middels iDEAL is geannuleerd. De button is dan tijdelijk 20 minuten niet beschikbaar.