Concept werknemer

Volgen

Een sollicitant komt mogelijk als nieuwe werknemer in dienst en je wilt hem of haar alvast in Loket.nl invoeren. Echter zijn nog niet alle verplichte gegevens van deze nieuwe werknemer bekend. Dit betekent dat je deze werknemer nog niet kunt invoeren via de standaard wizard Nieuwe werknemer. Het is wel mogelijk om deze nieuwe werknemer al in te voeren als concept werknemer, mits je hiervoor geautoriseerd bent.

Een concept werknemer kun je raadplegen en/of invoeren onder HRM -> Concept werknemers.
Een nieuwe concept werknemer voeg je toe door op het icoon te klikken. Vervolgens opent een wizard waar je de reeds bekende gegevens kunt invullen. Het veld Concept werknemer is een verplicht veld en moet ook een unieke omschrijving bevatten. Ook het veld Geboortenaam is een verplicht veld i.v.m. de mogelijkheid om ook documenten te kunnen uploaden bij een concept werknemer. De geboortenaam is nodig om het document in de database van Qwoater te kunnen opslaan (zie hieronder voor verdere toelichting m.b.t. het toevoegen van een document bij een concept werknemer). De overige velden zijn niet verplicht en er vindt ook geen controle plaats op bijvoorbeeld de correctheid van het BSN en/of IBAN. Nadat de concept werknemer is aangemaakt, wordt bij het aanmaken van een nieuwe werknemer in de wizard het volgende getoond in het veld Concept werknemer:

mceclip0.png

Hier kun je dan eventueel een aangemaakte concept werknemer selecteren en de ontbrekende gegevens aanvullen in de wizard Nieuwe werknemer.

 

Proforma berekening maken

De gegevens van de concept werknemer worden ook getoond in de proforma omgeving. Hierdoor heb je de mogelijkheid om met de juiste medewerker gegevens bijvoorbeeld al een proefberekening van de beloning te maken.

Het proces in de proforma omgeving is gelijk aan het reguliere proces: zet in de proforma omgeving de concept werknemer om naar een dienstverband via de wizard Nieuwe werknemer. Daarna is het mogelijk om een proforma verloning te starten. 

 

Bij een concept werknemer dossiers raadplegen en/of beheren

Indien je gebruik maakt van dossiervorming in Loket.nl, is het bij de concept werknemer ook mogelijk om een dossier te kunnen raadplegen en/of te beheren. Daarnaast is het ook mogelijk om voor een concept werknemer een document te genereren.

 

Als een nieuwe medewerker wordt aangemaakt op basis van een aangemaakte concept werknemer dan wordt het eventuele, aanwezige dossier van de concept werknemer automatisch aan de nieuwe medewerker gekoppeld. 
 

Mocht je naar aanleiding van dit artikel nog vragen en/of opmerkingen hebben, neem dan even contact op met je contactpersoon van je accountants- of administratiekantoor.

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0