Bij een startende werkgever, die gedurende het jaar start, kun je de werkgever opbouwen volgens de procedure, zoals omschreven in artikel Werkgeverniveau: Opvoeren nieuwe werkgever.
Wanneer je gedurende het jaar een bestaande werkgever/administratie overneemt, adviseren wij om de werkgever/administratie per 01-01 van het huidige jaar op te bouwen en schaduw te draaien in Loket.nl. Dit mede gezien het feit dat Loket.nl moet doorgaan met het voortschrijdend cumulatief rekenen van de premies werknemersverzekeringen, zoals voorgeschreven door de belastingdienst, en het aanbieden van een correcte jaaropgave. De werkgever kan op dezelfde wijze worden opgebouwd vanaf periode 1, zoals omschreven in artikel Werkgeverniveau: Opvoeren nieuwe werkgever. Voor de reeds ingediende loonaangifte(n) heb je vervolgens de volgende twee opties:
- Je stuurt de loonaangifte(n) opnieuw in vanuit Loket.nl vanaf periode 1.
- Je kunt er daarnaast ook voor kiezen om de loonaangiftebedragen van de reeds ingediende loonaangifte(n) in Loket Classic in te voeren onder Adm -> Diversen -> Loonaangiftebedragen. Hiermee sla je deze periode(s) "over" bij het aanmaken van de loonaangifte(n). *
Wij merken in de praktijk dat de belastingdienst vaak vraagt om de loonaangiften alsnog in te sturen waar in eerste instantie de bedragen zijn gevuld.
Een ander belangrijk aandachtspunt bij de overname van een werkgever/administratie is dat de juiste (lees: zelfde) inkomstenverhoudingen gebruikt worden voor de werknemers.
* Lukt het niet om de bedragen te vullen omdat je bijvoorbeeld de klant al eerder hebt verloond? Stuur dan een ticket in om de loonaangiftebedragen te laten vullen door applicatiebeheer.