De werkgever in Loket Classic bestaat uit een voorkant (tabblad Wg) waar je onder andere de werknemers kunt benaderen en een achterkant (tabblad Adm) waar je de inrichting van het aansluitnummer kunt terugvinden. De opbouw van een werkgever kan door middel van enkele stappen eenvoudig doorlopen worden. Dankzij deze vastomlijnde stappen is de kans op fouten klein.
Raadplegen werkgever
In Loket Classic op het providerniveau klik je aan de linkerkant van je scherm op het tabblad Wg. Met behulp van het zoekveld of het icoon kun je de werkgever oproepen. Om de inrichtingskant van een werkgever te bekijken, klik je aan de linkerkant op het tabblad Adm. Hier is de werkgever ook met het zoekveld of het lijst-icoon op te roepen.
Aanmaken werkgever
In Loket Classic op providerniveau klik je aan de linkerkant van je scherm op het tabblad Wg.
Klik op het icoon om een nieuwe werkgever toe te voegen. Met het pop-upvenster wat verschijnt kun je het stappenplan doorlopen om een nieuwe werkgever toe te voegen.
STAP 1 Het toevoegen van en werkgever
Als eerste ga je de basisgegevens van de werkgever toevoegen. Bovenaan de wizard is het veld KVK-nummer geplaatst. Loket.nl haalt d.m.v. een koppeling met de Kamer van Koophandel diverse gegevens van de werkgever geautomatiseerd op. Zie voor meer informatie het artikel Koppeling met de Kamer van Koophandel. Naast het opslaan en annuleren is er een optie beschikbaar, Opslaan en naar teams. Met deze optie ga je naar stap 2 van de wizard. Let op! Bij zowel de optie Opslaan als Opslaan en naar teams worden controles uitgevoerd voor het invoeren van een nieuwe werkgever en deze wordt direct toegevoegd.
De velden Administratienummer en Groepcode zijn coderingen die naar eigen behoefte gevuld kunnen worden. Met behulp van Groepcode kun je bijvoorbeeld voor werkgevers met dezelfde groepcode (bijvoorbeeld DGA) collectief een verloning opstarten.
STAP 2 Werkgever koppelen aan team(s)
Bij stap 2 voeg je de werkgever toe aan één of meerdere teams waarvan de teamleden geautoriseerd zijn om de nieuwe werkgever in te zien. Ook hier is het weer mogelijk om deze instellingen op te slaan en de wizard te verlaten. Daarnaast kun je kiezen voor Opslaan en naar producten en ga je naar Stap 3.
STAP 3 Producten activeren
Bij stap 3 selecteer je met behulp van een voor gedefinieerde productset of handmatig de verschillende producten. De producten zijn de modules of functionaliteiten in Loket.nl. Je kunt ervoor kiezen deze instellingen op te slaan en de wizard te verlaten. Daarnaast kun je kiezen voor Opslaan en naar toevoegen administratie en ga je naar stap 4.
Let op! De optie Opslaan en naar toevoegen administratie verschijnt alleen als het product
Salarisverwerking (40) geactiveerd is.
STAP 4 Het toevoegen van een nieuwe administratie
Bij stap 4 ga je de opbouw van de werkgever afronden. Hier selecteer je onder andere het juiste loonmodel en verwerk je het loonheffingennummer. Een aantal gegevens zullen al vanuit de ingevulde werkgevergegevens overgenomen worden. Als de gegevens zijn ingevoerd, kunnen deze worden opgeslagen. Na het uitvoeren van een aantal controles zal Loket.nl de administratie automatisch voorzien van een uniek cliëntnummer. Bij de wizard die je in stap 4 doorloopt gelden enkele aandachtspunten. Deze worden behandeld in het artikel Werkgeverniveau: Aandachtspunten opvoeren nieuwe administratie.
Voor de verdere inrichting aan de werkgeverkant verwijzen wij je graag naar het artikel Werkgeverniveau: inrichting overige gegevens werkgever.