Inrichting van Workflows voor doorgeven wijzigingen van vaste gegevens door de werknemer

Volgen

Het is heel gemakkelijk voor een werknemer om zaken zoals een adreswijziging door te geven aan een werkgever via het Werknemerloket. We leggen hiermee de mutatie bij de bron waardoor de kans op fouten aanzienlijk verkleind wordt. De werkgever kan hiervoor een zogenaamde workflow inrichten in het nieuwe Loket.nl. We leveren hiermee een eerste versie op. Laat vooral weten wat je ervan vindt!

 

Inrichting workflow

Allereerst zal het product Workflows (1040) moeten worden geactiveerd door de provider in Loket.nl classic. Daarnaast moeten alle werkgevergebruikers die de Workflows moeten gaan behandelen het recht Beheer dienstverbanden hebben, dit kan je ook eventueel in Loket.nl classic toekennen aan de gebruikers.

Hierna navigeer je in het nieuwe Loket.nl naar Werkgever -> Beheer -> Workflows om de workflow per gebeurtenis in te richten.

mceclip0.png

Op dit moment kennen we de volgende Gebeurtenissen:

  • Doorgeven van een adreswijziging
  • Het doorgeven of wijzigen van contactgegevens zoals een telefoonnummer of e-mailadres.

Daarnaast kun je aangeven of een werknemer mag initiëren. Op basis van deze indicatie komt de mogelijkheid in Werknemerloket vrij voor het doorgeven van mutaties voor alle medewerkers. 

Daarnaast heb de keuze uit de volgende 4 HR Workflowtemplates:

  • Direct doorvoeren: Bij het doorvoeren van bijvoorbeeld een adreswijziging door een werknemer via het Werknemerloket wordt de wijziging direct doorgevoerd in Loket.nl.
  • Doorvoeren na akkoord afdelingsmanager: Bij het doorvoeren van bijvoorbeeld een adreswijziging door een werknemer via het Werknemerloket zullen alle afdelingsmanagers die toegang hebben tot de gegevens van de betreffende medewerker een e-mail ontvangen om de wijziging te accorderen.
  • Doorvoeren na akkoord werkgever: Bij het doorvoeren van bijvoorbeeld een adreswijziging door een werknemer via het Werknemerloket zullen alle werkgever gebruikers een e-mail ontvangen om de wijziging te accorderen.
  • Doorvoeren na akkoord en controleer vergoedingen: Under construction, op dit moment kent deze keuze nog geen functionaliteit.

Gegevens wijzigen via het Werknemerloket

In het Werknemerloket kun je via de menuoptie Wijzigingen doorgeven bijvoorbeeld je nieuwe adres of e-mailadres heel eenvoudig doorgeven. Nadat je gekozen hebt voor de menuoptie kies je één van beide buttons. Onder Overzicht ingediende wijzigingen staan de reeds ingediende wijzigingen met daarbij de status.

mceclip4.png

Bij een adreswijziging vul je bij Wijzig je adres de volgende gegevens in, uiteraard wordt het adres op basis van postcode huisnummer automatisch aangevuld.

mceclip2.png

De systematiek bij het doorgeven of wijzigen van contactgegevens is hetzelfde.

mceclip3.png

Na de keuze voor indienen wordt de wijziging direct doorgevoerd of krijgt de behandelaar hiervan een bericht.

 

E-mail templates:

De volgende e-mail templates zijn toegevoegd:

  • Workflow - Verzoek ontvangen Bericht aan de indiener van de wijziging, in dit geval de werknemer via het Werknemerloket.
  • Workflow - Nieuw behandelverzoek Bericht aan de behandelaar van de wijziging, in dit geval de afdelingsmanager of gebruiker werkgever, afhankelijk van de inrichting van de workflow.
  • Workflow - Verzoek behandeld Bericht aan de indiener van de wijziging, in dit geval de werknemer via het Werknemerloket. (Alleen bij niet direct doorvoeren van de wijziging).
  • Workflow - Verzoek verwerkt Bericht aan de indiener van de wijziging, in dit geval de werknemer via het Werknemerloket. (Alleen bij wel direct doorvoeren van de wijziging).

 

Daarnaast nog 2 e-mail templates waar nog geen functionaliteit achter hangt:

  • Workflow - Nieuwe taak
  • Workflow - Taak uitgevoerd

De default teksten voor de e-mail templates zijn terug te vinden in ons uitgebreide artikel. Het is mogelijk om op de gebruikelijke wijze op providerniveau af te wijken van deze standaard teksten.

 

Wijzigingen afwikkelen in Loket.nl

Nadat een werknemer een wijziging heeft doorgevoerd via het Werknemerloket ontvang je als behandelaar een e-mail. Vervolgens log je in en zie rechtsboven de wijziging staan (driehoek met uitroepteken).

mceclip5.png

Vervolgens kun je de wijziging goedkeuren of annuleren

mceclip7.png

Nadat je de wijziging hebt goedgekeurd wordt de wijziging doorgevoerd in Loket.nl. Daarnaast wordt het mutatieverslag netjes bijgewerkt.

 

Uiteraard hebben ook een video opgenomen waarin door Jan alles stap voor stap wordt uitgelegd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0