Nadat je de verloning hebt goedgekeurd, kun je een loonaangifte aanmaken. De loonaangifte kan zowel handmatig als automatisch worden aangemaakt.
Automatisch aanmaken van een loonaangifte
Wil je gebruik maken van functionaliteit om de loonaangifte automatisch te starten? Geef dit dan aan bij jouw accountant-administratiekantoor. Zij kunnen dit voor je instellen.
Het handmatig opstarten van een loonaangifte
Navigeer naar het scherm Salarisverwerking en druk in de verloningscarrousel bij Loonaangifte op de knop Starten.
In het volgende scherm kun je direct op Loonaangifte starten klikken of eventueel nog een emailadres opgeven als er een pensioen geïnformeerd dient te worden bij het starten oftewel het aanmaken van de loonaangifte.
Als een pensioen geïnformeerd deint te worden bij een goedgekeurde loonaangifte, dien je dit op te geven via Loket Classic -> Werkgever -> Salarisverwerking -> Emailadressen.
Vervolgens wordt de loonaangifte aangemaakt en kent deze de status Openstaand. Via Downloads kan eventueel het XML bericht en/of een overzicht van de loonaangifte in PDF formaat bekeken worden.
Onderaan het scherm vind je de knoppen op de loonaangifte goed te keuren of te annuleren.
Nadat de loonaangifte is bevestigd is deze zichtbaar onder Bevestigde loonaangifteberichten en kan de loonaangifte middels een SEPA bestand of middels iDEAL voldaan worden.
Wanneer de loonaangifte incorrect blijkt te zijn kun je de loonaangifte deactiveren.
Dit doe je via Loket Classic via Salarisverwerking - Loonaangifte.
Mocht je naar aanleiding van dit artikel nog vragen en/of opmerkingen hebben, neem dan even contact op met je contactpersoon van je accountants- of administratiekantoor.