PAWW-aangifte nu ook via automatisch verwerken. (Update 28-03-2025)

Volgen

Update 28-03-2025: Vraag 8 toegevoegd,

Goed nieuws!

Een veelgevraagde uitbreiding binnen de functionaliteit voor automatische verwerken is beschikbaar. Wanneer automatisch verwerken is geactiveerd voor het aanmaken van de pensioenaangifte, wordt voortaan ook de PAWW-aangifte automatisch verwerkt.

Deze verbetering vermindert de administratieve handelingen voor organisaties met een actief PAWW-fonds en draagt bij aan een efficiënter en foutbestendiger verwerkingsproces. Hiermee zetten we een stap in de verdere optimalisatie van het aangifteproces.

En er is meer nieuws: PAWW is druk bezig met het optimaliseren van hun factureringsproces en we zijn dit nu met hen aan het testen met collega's. 

1. Is er extra inrichting nodig voor het automatisch verwerken van de PAWW-aangifte?
Voor klanten die al PAWW-aangifte doen en waar Pensioenaangifte is ingericht bij Automatisch verwerken, is geen extra inrichting nodig. Heb je een administratie waarbij je geen pensioenaangifte doet via Loket.nl, maar wel de PAWW-aangifte automatisch wilt verwerken, dan dien je Automatisch verwerken voor Pensioenaangifte wel in te richten.

2. Kan ik de pensioenaangifte automatisch laten verwerken, maar niet de PAWW-aangifte?
Er komen geen extra velden voor de PAWW-aangiftes, dus je kunt geen aparte data selecteren of uitsluiten voor het proces. Je kiest dus voor automatische verwerking van zowel pensioenaangifte als PAWW-aangifte, of geen van beide.

3. Ik lever de aangifte nog niet via UPA aan, gaat dit nu opeens automatisch?
Wanneer je Collectief de PAWW-aangifte niet kunt aanmaken in de periode, dan neemt het automatische verwerkingsproces het in de meeste gevallen ook niet mee.
Er is namelijk een klein verschil tussen Collectief en Automatisch verlonen.
Bij Automatisch verwerken wordt er ook gekeken of er afdrachtsresultaten zijn in voorgaande periode. 
Bij Collectief wordt alleen gekeken of er resultaten zijn voor PAWW in de betreffende periode.
Heb je bijvoorbeeld de aangifte van maart in te dienen, maar alleen afdrachtsresultaat in een aanvullende run voor februari, dan kun je PAWW-aangifte niet collectief aanmaken. Bij Automatisch verlonen wordt de aangifte dan wel aangemaakt.
Het is dus niet zo dat wanneer je nooit een PAWW UPA aangifte hebt aangemaakt voor de klant, dat dit nu wel gebeurt. Loket.nl kijkt in elk proces van automatisch verwerken of er een aanwezige aangifte is van voorgaande periode in het pakket. Dit werkt nu niet anders.

4. Kunnen er nihil-aangiftes worden gemaakt via Automatisch verwerken?
Nee, dit kan alleen individueel.

5. Wordt de status van de PAWW-aangifte toegevoegd aan het Status Verloningproces en Overzicht Automatische processen?
Deze zijn daar nog niet te zien, maar we willen deze ook aan de overzichten toevoegen. Zo kun je het proces beter monitoren. 
6. Kan ik het proces beïnvloeden door het product PAWW aangifte(1200) te verwijderen? 
Nee, het proces van Automatisch verwerken kijkt niet naar het product. 
7. Mijn klant doet zelf de aangifte voor PAWW via UPA, wordt deze nu ook automatisch verwerkt?
Ja, er wordt niet gekeken naar het veld individueel, collectief of automatisch. Deze aangiftes worden dus automatisch verwerkt als dit is ingericht voor Pensioenaangifte.
Individueel en Collectief zijn actieve velden voor de Collectieve verwerking aan Automatisch zit geen functionaliteit.

8. Als ik bij de automatische verwerking handmatig ingrijp op de pensioenaangifte, heeft dit dan invloed op de PAWW-aangifte?
Ja, dit geldt zowel voor het aanmaken als het goedkeuren. Je zult de PAWW-aangifte dan ook handmatig moeten aanmaken en goedkeuren.



 

Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0