RVU/VUT uitkering

Volgen

Introductie
Bij het ontslaan van een werknemer met een ontslagvergoeding moet worden gekeken of deze als 'loon uit vroegere dienstbetrekking' wordt verantwoord. In geval van een regeling voor vervroegde uittreding (RVU-regeling) is er sprake van een pseudo-eindheffing. Bij Loket kunt u deze verwerken volgens de geldende vrijstellingen en heffingen.

Hoe werkt het?

Tijdelijke versoepeling van de RVU-heffing
Met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2021 geldt een tijdelijke versoepeling van de RVU-drempelvrijstelling. Dit houdt in dat de pseudo-eindheffing van 52% onder voorwaarden niet toegepast hoeft te worden, mits de uitkering binnen de drempelvrijstelling blijft en binnen een periode van 36 maanden voor de AOW-leeftijd wordt uitgekeerd. Raadpleeg hiervoor het Handboek Loonheffingen 2021, paragraaf 21.3.1.1 en bijlage 3 voor voorbeelden.

RVU en Loket
Loket ondersteunt de verwerking van RVU-regelingen middels specifieke codes en componenten.

Uitkering beneden drempelvrijstelling
Indien de uitkering onder de drempelvrijstelling blijft, kan deze op reguliere wijze zonder eindheffingscomponent worden verwerkt. Zorg ervoor dat een nieuw dienstverband wordt aangemaakt met de groene tabel voor loon uit vroegere dienstbetrekking. Gebruik code incidentele inkomstenverhouding 53 voor uitkeringen in het kader van vervroegde uittreding.

Uitkering boven drempelvrijstelling
Bij uitkeringen boven de drempelvrijstelling volg dezelfde procedure, maar voer het bedrag boven de vrijstelling in een afzonderlijke eindheffing component in. Gebruik voor deze bedragen vanaf 17-01-2022 component 1267 (RVU t.b.v. EH). De totale RVU/VUT uitkering, inclusief bedragen boven de norm, moet worden verwerkt met de juiste componenten.

Berekening eindheffing RVU/VUT
Hieronder vindt u een voorbeeld van een eindheffingberekening:

  • Stel een eenmalige uitkering van €10.000 is toegekend en overschrijdt de drempelvrijstelling met €4.000.
  • Boek het totale bedrag onder 'Eenmalige uitkering' met eventueel een eigen component.
  • Boek het bedrag boven de drempelvrijstelling onder component RVU T.B.V. EH.
  • Loket berekent de eindheffing van 52% en plaatst deze onder component EH VUT/RVU (267), een standaardcomponent. De waarde hiervan wordt meegenomen in de loonaangifte (zie AAN FISCUS).

mceclip6.gif

Vanaf 8-10-2021 is de verwerking van dergelijke uitkeringen mogelijk in Loket.

Handig om te weten

  • Component 1267 dient vanaf 17-01-2022 gebruikt te worden voor bedragen boven de drempelvrijstelling.
  • Voor visuele ondersteuning is het mogelijk om grafieken of screenshots toe te voegen vanuit Loket voor verduidelijking. Dit kan nuttig zijn bij complexe berekeningen.

Meer weten?
Raadpleeg het Handboek Loonheffingen 2021 of bijlage 3 voor uitgebreide informatie en voorbeelden over de RVU-regelingen.

 

Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0