Let op! Datum vervroegd! Afzender e-mailberichten vanuit Loket.nl

Volgen

De datum dat we overstappen is op 12 november. We hebben de datum van 1 december onjuist gecommuniceerd. Excuses hiervoor. 
We zorgen er uiteraard voor dat we binnenkort met meer info komen. 

Vanaf 12 november 2022 zullen de mogelijkheden om een e-mail te verzenden vanuit een ander e-mailadres dan noreply@loket.nl verder aangescherpt worden.
Al een lange tijd is het een veelgebruikte functionaliteit in Loket.nl: afwijkende e-mailteksten instellen en deze e-mailteksten eventueel ook nog voorzien van een afwijkend e-mailadres. Lees hier meer informatie over deze functionaliteit. Hier gaat het één en ander in veranderen. 

Dat is geen vrijwillige keuze van ons, maar de huidige leverancier die Loket.nl gebruikt voor het e-mailverkeer stopt. Er zit voor ons dan ook niks anders op dan over te stappen naar een nieuwe leverancier. Deze nieuwe leverancier is Amazon. Amazon scherpt vanuit veiligheidsoogpunt de voorwaarden aan voor het verzenden vanuit een afwijkend e-mailadres (anders dan noreply@loket.nl). Uiteraard zijn wij op dit moment al volop bezig om hier de juiste voorbereidingen voor te treffen. In dit artikel leggen we je graag uit hoe het precies zit en wat er van jouw kantoor verwacht wordt.

Wat gaat er precies veranderen?

Tot op heden was je er dus vrij in om een zelfgekozen e-mailadres in te vullen als afzender, zonder hier een verdere actie voor uit te voeren. Wil je echter in de toekomst alsnog mails vanuit Loket.nl versturen uit naam van jouw kantoor of uit naam van je klant? Dat is mogelijk, alleen vereist dit wel een extra actie vanuit jullie. Wat je precies moet doen, leggen we hieronder uit.

Het kan zo zijn dat mails met een afwijkend e-mailadres in de spamfilter komen of als onveilig bestempeld worden. Om dit in de toekomst te voorkomen, moet de mailserver van je kantoor of van je klant dan ook hiervoor toestemming geven door middel van een zogenaamd SPF-Record.

Momenteel zijn wij bezig om in Loket.nl een beheerscherm op provider- en werkgeverniveau te ontwikkelen waar domeinen kunnen worden opgevoerd. De opgegeven domeinen bij de opgegeven e-mailteksten zullen vervolgens worden gevalideerd en geregistreerd bij de nieuwe leverancier van de e-maildienst. Ook dient op providerniveau, maar vaak ook op werkgeverniveau, het SPF en DKIM record te worden ingericht of te worden aangepast. Dit is een handeling die moet worden uitgevoerd door de technisch beheerder van de domeinnaam. Als dit is gerealiseerd, kun je er zorg voor dragen dat je deze mooie veelgebruikte functionaliteit nog steeds op een veilige manier kunt blijven gebruiken.
Mocht je dit nog niets zeggen? Geen zorgen, wij leveren alle instructies tijdig aan, zodat je het stapsgewijs kan inrichten. 

Wanneer gaat deze wijziging plaatsvinden?

12 november 2022. Wij informeren je alvast over deze wijziging zodat er tijd ingepland kan gaan worden om de betreffende gegevens op een juiste manier in te richten voor. Vanaf 12 november 2022 zullen e-mailberichten in alle andere gevallen verstuurd worden met noreply@loket.nl als afzender. Heb je als gebruiker dan ook geen afwijkend e-mailadres ingesteld, dan blijven de e-mails verstuurd worden, maar met noreply@loket.nl als afzender. Zodra er meer bekend is over de te volgen werkprocedure zullen wij dit communiceren op het helpdeskportaal. Houd het helpdeskportaal goed in de gaten!

 

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 2 van 2