Vragen Webinar Accountantskantoren - Overgang Loket.nl

Volgen

De nieuwe versie van Loket.nl is klaar voor gebruik. Sterker nog: een groot aantal werkgevers maakt al gebruik van het nieuwe Loket.nl. Vanaf 10 mei 2022 geldt voor alle gebruikers van Loket.nl dat ze voortaan standaard inloggen op de nieuwe versie. Voor accountantskantoren is het erg belangrijk om hun klanten, de werkgevers, op de hoogte te brengen van deze verandering. De verandering in look & feel, maar ook de nóg gebruiksvriendelijkere manier van werken en nieuwe functionaliteiten. Maar hoe pak je dat aan als accountantskantoor? En welke vragen kun je mogelijk verwachten of tegen welke vragen loop je zelf aan? Wij hebben een selectie van de meest gestelde vragen (die binnenkomen bij onze accountmanagers en helpdesk) op een rij gezet, uiteraard met bijbehorende antwoorden. 

 

  1. Waarom zou ik in Loket.nl werken als alles er nog niet in zit?
    In Loket.nl kun je verlonen, loonaangiftes aanmaken, pensioenaangifte doen en ook zitten er al functionaliteiten in vanuit de HRM-module. Het maken van een verlofmodule, het uploaden van documenten in dossiers : het is allemaal mogelijk. Hiernaast hebben we ook nieuwe functionaliteiten ontwikkeld die alleen in Loket.nl aanwezig zijn en niet in Loket.nl Classic. Denk aan de ‘klaar met muteren – knop’ en het ‘melding bij een upload in het werknemerdossier. Loonaangifte betalen via iDEAL? Die handige functionaliteit is ook alleen mogelijk in het nieuwe Loket.nl.

    Ook geven we webinars voor werkgevers en helpen hen met documentatie die speciaal voor hen ontwikkeld is. Hierdoor kan het zijn dat je qua kennis over de applicatie minder in de lead bent. Wanneer we op 10 mei overstappen naar 1 URL, zullen alle werkgevergebruikers hun weg gaan vinden in de applicatie en zullen hierbij ook vertrouwen op de expertise van het kantoor. We raden daarom aan om ook zelf actief aan de slag te gaan in Loket.nl, zodat je je rol hierin kunt pakken. En zoals je al snel zal merken, valt het 'wennen' eigenlijk best mee. Bekijk onze hulpmaterialen, de instructies op het portaal en ga vooral aan de slag en je zal snel je weg gevonden hebben.

  2. Waarom kan ik de journaalposten niet inzien in Loket.nl?
    Zoals in het webinar is laten zien, kun je deze nu wel inzien in Loket.nl.
    Belangrijk is om te weten dat we in Loket.nl alleen nog verder gaan met het journaalprofiel. Het is dus belangrijk dat om het Journaal Basis en de Journaalmodule om te zetten naar het Journaalprofiel. Voor Journaal Basis hebben we hier een conversietool voor gemaakt. Voor de Journaalmodule is dit nog in ontwikkeling

  3. Waarom wordt niet eerst alles overgebouwd voordat jullie nieuwe zaken toevoegen?
    We hebben de keuze gemaakt om de API te herstructureren en de GUI ook volledig aan te pakken. Daarnaast werken we met een Ideeënportaal en monitoren we de behoeftes vanuit de markt. Een gezonde mix tussen het overbouwen van functionaliteiten en innovatie is in onze ogen nodig. Niet alleen voor het ‘mooie jasje’, maar ook vanwege wetgeving en het kunnen voldoen aan de gebruikerbehoeftes.

  4. Waar vind ik wat er allemaal op de planning staat qua ontwikkeling?
    Hier hebben we een artikel voor op het portaal geplaatst. We plaatsen hier wat er aan zit te komen voor het lopende kwartaal. Je vindt het artikel hier.
    Daarnaast hebben we ook een artikel waarin we vermelden voor welke zaken de gebruiker nog moet switchen naar Loket.nl Classic. Dit artikel vind je hier.

  5. Voor wie of welke gebruiker is Loket.nl nu geschikt?
    Veel werkgevergebruikers kunnen nu al heel veel in Loket.nl. De carrousel biedt de optie om te verlonen, loonaangifte aan te maken en pensioenaangifte te doen. Maar voor de afdelingsmanager is Loket.nl ook bijna af. De afdelingsmanager is destijds ontworpen voor het beheren van de verlofaanvragen en het behandelen van de mutaties. Hiernaast kunnen zij ook de variabelen vullen voor hun afdeling. Om die reden zullen we ook binnenkort een video publiceren gericht op de afdelingsmanagers.

  6. Wanneer is Loket.nl helemaal af?
    We blijven bezig met overbouwen en het inbouwen van nieuwe functionaliteiten. Aangeven wanneer Loket.nl af is, is moeilijk om te zeggen. We nemen voorlopig nog geen afscheid van Loket.nl Classic. We zorgen er eerst voor dat alle werkgevergebruikers hun weg volledig kunnen vinden in Loket.nl. Daarnaast zullen we nieuwe functionaliteiten opleveren, die niet in Loket.nl Classic komen. We kunnen nu nog geen einddatum noemen voor Loket.nl.

  7. Wat is er beschikbaar aan hulpmateriaal?
    We hebben een sectie op het portaal waarbij onze ondersteunende materialen te vinden zijn. Zo is er een handleiding en een demo. We proberen ieder kwartaal deze hulpmaterialen bij te werken, zodat je altijd de laatste versie kunt downladen. De sectie vind je hier.
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0