Veelgestelde vragen en antwoorden webinar 'De overstap naar het nieuwe Loket.nl'

Volgen

Op 2 november 2021 namen Loket.nl collega's Judith Westgeest en Maarten van Heijst kijkers mee in de nieuwe versie van Loket.nl. Heb je deze sessie gemist? Dan kun je hem hier alsnog terugkijken

Ben je benieuwd welke vragen er allemaal in de chat gesteld zijn en wat de antwoorden erop zijn? We delen het graag in dit artikel. 

  • Kun je de overzichten ook in Excel uitprinten?

Ja, je kunt overzichten ook in Excel downloaden/uitprinten.

  • Klopt het dat je in het nieuwe Loket.nl de loonjournaalpost in PDF kunt afdrukken?

Ja, ook de journaalpost Journaal basis kun je gewoon afdrukken.

  • Kan ik als werkgever zelf Notitie(s) aanmaken? En zo ja, waar kan ik die aanmaken?

Je kunt als werkgever ook zelf notities toevoegen. Mocht dat niet lukken neem dan even contact op met je accountants/administratiekantoor.

  • Kun je nu een opmerking zetten bij de verlofaanvraag? Vanuit de werkgever?

Op dit moment is de verlof functie nog niet veranderd. Deze wens staat er wel.

  • Kunnen verlofmutaties op werknemerniveau ook al aangepast worden in het nieuwe Loket.nl?

De verlofmodule is nog niet aangepast. Functionaliteiten zijn 1 op 1 zoals je gewend was.

  • Ik zie geen mogelijkheid om de loonrun naar Exact te exporteren?

In Loket.nl Classic kun je de koppeling vastleggen waardoor de journaalpost automatisch in Exact wordt ingelezen.

  • Verandert er iets voor medewerkers als zij gaan inloggen voor bijvoorbeeld de loonstrook en jaaropgave?

Voor de medewerker verandert er op dit moment niets.

  • Hoe kom je bij de export gegevens?

Als je voldoende rechten hebt, vind je deze terug in het eerste scherm ‘Overzicht’.

  • Kun je de loonjournalen dus ook in Excel downloaden?

Als je gebruikmaakt van de nieuwe manier van journaliseren dan kun je inderdaad de journaalposten via Excel ophalen. Dit loopt op dit moment nog wel via Loket.nl Classic.

  • Kun je een standaard rapport opslaan zodat je niet elke keer het rapport moet ‘bouwen’?

Op dit moment kun je nog geen default rapport opmaken.

  • Kun je de verlofaanvragen ook nog via de app goedkeuren?

Je kunt het nieuwe Loket.nl op mobiel raadplegen door in de browser naar login.loket.nl te gaan. Dan kun je gewoon optimaal gebruikmaken van de applicatie en dus ook verlofaanvragen goedkeuren. Je kunt eventueel de link naar Loket.nl opslaan als tegel op je startscherm, zodat je niet altijd de link zelf hoeft in te typen.

  • Is het QlikSense Dashboard ook beschikbaar in het nieuwe Loket.nl?

Ja, het dashboard is ook al beschikbaar in het nieuwe Loket.nl.

  • Is er ook bekend wanneer een eigen overzicht samen te stellen is met salarisgegevens?

Ja, dit staat voor Q1 2022 op de planning.

  • Kan je als je de nieuwe journaal verwerking gebruikt het overzicht journaal die in het eerste scherm staat uitzetten? Die is namelijk op een oudere versie gebaseerd.

Op dit moment kunnen we de journaaloverzichten (journaal basis) nog niet onderdrukken.

  • Hoe krijg je een lijst met iedereen die bijv. 12,5 jaar in dienst is? of 25 jaar in dienst?

Op dit moment zijn de dienstverband gegevens nog niet in het overzicht opgenomen. Komt binnenkort.

  • Kan er ook ingesteld worden dat een manager maar 1 soort variabele gegevens kan inzien. Bijvoorbeeld alleen overwerk en niet de bonussen?

Dit is nu niet mogelijk.

  • Is het mogelijk om de kalender te exporteren naar bijvoorbeeld Excel?

Op dit moment nog niet.

  • Hoe kan ik zoeken op personeelsnummer bij de medewerkers?

Bij de zoekfunctie van dienstverbanden.

  • Als de medewerkers zelf de aanvragen indienen voor overuren of andere declaraties, komt die data dan ook naast de ingegeven data te staan in de nieuwe functionaliteit?

Ja, dit werkt hetzelfde als in Loket.nl Classic.

  • Heb je voor die templates generen Qwoater nodig?

Ja, hiervoor dien je gebruik te maken van Qwoater.

  • Zijn er kosten aan verbonden om het werknemersdossier te gebruiken?

Ja voor het gebruik van werknemerdossiers worden mogelijk kosten in rekening gebracht. Neem hiervoor contact op met het accountantskantoor waarmee je samenwerkt.

  • Ik heb een nieuwe klant. Kan Qwoater volledig in het nieuwe Loket.nl ingericht worden?

Eigenlijk kan alles behalve de autorisatiematrix.

  • Kan je bij notities per loonrun ook een bestand toevoegen of alleen tekst?

Alleen tekst

  • Hoe werkt de journaalmodule in de nieuwe omgeving?

Journaalposten worden per loonrun verder afgewikkeld zoals in Loket.nl Classic.

  • Wanneer gaan jullie over naar de nieuwe versie?

De nieuwe versie is nu al goed te gebruiken voor werkgevers en wordt steeds verder aangevuld met nieuwe mogelijkheden. Vanaf april 2022 gaan we naar één centrale inlog, namelijk login.loket.nl. Wil je vanaf dat moment nog iets raadplegen in Loket.nl Classic, dan kun je vanuit het nieuwe Loket.nl met één druk op de knop direct switchen naar Classic.

  • Wat is de URL van de nieuwe versie van Loket.nl?

https://login.loket.nl/ 

  • Is het mogelijk een mutatieverslag per periode te downloaden?

Nee, dit staat op de planning om in 2022 (op een verbeterde manier) over te nemen.

  • Hoe kan je collectief verlonen in het nieuwe Loket.nl?

Nog niet, wordt in 2022 opgepakt.

  • Is er een testomgeving beschikbaar?

Ja, je kunt een test werkgever aanmaken, zoals je in Loket.nl Classic gewend bent.

  • Kun je de standaard output ook zelf instellen bij voorbeeld de betaalstaat etc.?

Dit kun je nog doen via Loket.nl Classic.

  • Hoe draai ik nu bijvoorbeeld een overzicht medewerkers in dienst gekomen vanaf een bepaalde datum tot een bepaalde datum?

Nog niet mogelijk in het nieuwe Loket.nl.

  • Zijn die notities ook zichtbaar voor de werkgever als je als accountantskantoor voor eigen gebruik een mutatie invoert?

De werking is gelijk aan die van Loket.nl Classic.

 

 

 

Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0