2 factor authenticatie in Loket.nl

Volgen

Inleiding

2 factor authenticatie betekent dat je naast het opgeven van je gebruikersnaam en wachtwoord, je een extra code op dient te geven om toegang te krijgen tot Loket.nl. We hebben al jaren de mogelijkheid om via sms 2 factor authenticatie te gebruiken, maar het is nu in Loket.nl ook mogelijk om voor het extra beveiligen van je toegang gratis gebruik te maken van een handige app. Naast het invullen van je gebruikersnaam en wachtwoord heb je in dat geval je mobile device (telefoon of tablet) nodig om de extra beveiligingsstap bij het inloggen te kunnen uitvoeren. 

Activeren in Loket.nl

Wanneer je bent ingelogd in Loket.nl, kun je links onderin via Instellingen op de button 2 factor authenticatie klikken. 

1.jpg

 

Kies je voor deze menuoptie? Dan verschijnt het volgende scherm:

2.JPG

Doorloop eenmalig deze procedure en 2 factor authenticatie is vanaf dan voor jou geactiveerd. Je krijgt hiervan een melding rechtsboven in je scherm.

3.jpg

Inloggen Loket.nl

Zodra je inlogt en je gebruikersnaam en wachtwoord hebt opgegeven, verschijnt onderstaand scherm.

4.JPG

Vul hier de code in die je terug kunt vinden in de app die je op je mobile device hebt geïnstalleerd. De code die in de app wordt gegenereerd is een beperkte tijd geldig.

Onthoud dit apparaat 30 dagen

Vink je deze mogelijkheid aan? Dan zal de browser van het apparaat je inlog onthouden, zodat je niet telkens de verificatiecode hoeft in te vullen. Let op: deze functie werkt alleen op het apparaat waar je op dat moment op werkt.

Deactiveren in Loket.nl

Wil je geen gebruik meer maken van de 2 factor authenticatie mogelijkheid? Klik linksonder op de button Instellingen en klik op 2 factor authenticatie. Onderstaande scherm verschijnt. Vul de door de app gegenereerde code in ik klik op de opslaan button.

5.JPG

Kun je niet meer inloggen?

Kun je om wat voor reden dan ook niet meer inloggen met je verificatiecode? Neem dan contact op met je accountants- administratiekantoor. Zij kunnen de verificatie voor je uitzetten, zodat je bovenstaande acties weer opnieuw kunt uitvoeren.

Mocht je naar aanleiding van dit artikel nog vragen en/of opmerkingen hebben, neem dan even contact op met je contactpersoon van je accountants- of administratiekantoor.

 

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0